Nyckeln till torkrummet i tvättstuga 35 borta
Nyckeln upptäcktes försvunnen i måndags. Ni som har använt torkrummet senaste tiden kontrollera om nyckeln råkat hamna på villovägar och lämna tillbaka den.
Mvh,
Styrelsen
Nyckeln upptäcktes försvunnen i måndags. Ni som har använt torkrummet senaste tiden kontrollera om nyckeln råkat hamna på villovägar och lämna tillbaka den.
Mvh,
Styrelsen
För dig som kör med el-bil och har laddplats, här kommer en guide för hur du kommer igång!
Strömavbrott har drabbat vissa hushåll på Körveln, Kumminen och Kvannen.
Det felanmäldes snabbt av drabbade hushåll i Körveln och FSAB var på plats inom 10 minuter. FSAB och styrelsen har haft samtal med Vattenfall som ska skicka ut elektriker.
Uppdatering: Elektriker är nu på plats och felsöker.
Sedan tidigare rapportering så har Tele2 haft driftstörningar, senast i veckan för flera hushåll i föreningen. Upplever ni driftstörningar/problem med bredband, internet, tv så kontakta Tele2 direkt på tel 90 222 och uppge vad som är problemet.
Viktigt för statistiken över felanmälningarna. Styrelsen har även gjort en central felanmälan för föreningen och inväntar återkoppling från tekniker.
Dags återigen att se över cykelbeståndet i föreningen. Uppsala fastighetstjänst kommer att påbörja cykelrensning i vårt område. Alla cyklar kommer att markeras.
Vill man behålla sin cykel ska markeringen tas bort. Efter 2 veckor kommer de cyklar som har markeringen kvar att tas om hand.
En vattenläcka har uppstått i servicehus 25 som Uppsala fastighetstjänst håller på att åtgärda.
Driftstörning kan påverka hus 21, 20, 19, 27 på område 2. Det kommer vara dåligt med varmvatten ett tag framöver.
Det har blivit fel belopp på månadsavin, bostadsrättstillägget har fått en avgift på 80kr vilket är fel, beloppet ska vara 45kr. Riksbyggen kommer att korrigera detta.
Nu är gymmet igång, info om hur du blir medlem i gymmet, bilder mm hittar du här >>
Någon som undrar varför inte fastighetsskötarna klipper gräsytorna? Om man klipper gräset när det är så här varmt och torrt är risken att gräsmattorna blir brunbrända, så under denna vecka klipps inget.
Nyckeln till torkrummet i hus 35 är borta och behöver komma tillbaka. Om du har tvättat i helgen, ta gärna en titt ifall du fått med dig nyckeln hem.
Just nu är det problem med varmvattnet. Vattenfall arbetar med detta och beräknas vara klara kl 20 ikväll.
Sorkarna är igång i vår förening. Om du ser sorkhål, kontakta Anticimex.
Grävarbeten för kulvert i samband med det kommande stambytet pågår för fullt på vår grannförening BRF Kvannen. Läs mer om arbetet här >> PDF
Mangeln i servicehus 35 har blivit flyttad från strykrummet in till tvättstugan i samma hus. Bokning av mangeln sker på samma sätt som ni bokar tvättstugan. Anledningen är att det ska byggas om och bli ett gym i servicehuset. Gymmet beräknas vara klart om ca 5 veckor.
Tele2 kommer uppdatera och byta ut de gamla tv boxarna till nya. Alla boenden kommer få
ett erbjudande direkt via mejl eller brev där man kan välja valfri tv-box kostnadsfritt.
Alla boende behöver göra sitt val senast 31 mars 2024 för att de ska hinna leverera den nya tvboxen innan den gamla slutar fungera.
Korrigeringen av den felaktiga debiteringen av eltaxan är inte klar än. Det kommer korrigeras så snart som möjligt.
Brukningstaxan och anläggningstaxan för vatten och avlopp kommer att höjas från och med den 1 januari 2024 i Uppsala kommun. Brukningstaxan höjs med 28 procent och anläggningstaxan med 15 procent.
Brukningsavgift är det du betalar årligen för vatten och avlopp. Anläggningsavgift är en engångsavgift som du betalar när du ansluter en fastighet till vatten och avlopp.
Från November 2023 är IMD-taxan 1,85 kr exkl. moms (2,32 kr inkl. moms). Har ni medlemmar blivit felaktigt debiterade för elförbrukningen kommer detta korrigeras i nästa avi.
Hälsningar Styrelsen
Tänk på att hålla porten stängd efter kl 20! När porten står öppen kan det innebära en säkerhetsrisk eftersom obehöriga kan ta sig in i trapphuset.
Hälsningar Styrelsen
En julhälsning från styrelsen, klicka här >>
Ett strömavbrott har slagit ut Vattenfalls värmeverk i Uppsala, vilket har lett till att stadens invånare nu är utan fjärrvärme.
– Vi vet inte hur länge det kommer att dröja tills vi får igång det igen, säger Johan Sennerö på Vattenfall.
Vid 15-tiden på söndagen drabbades vissa delar av Uppsala – däribland Vattenfalls egna värmeverk i Boländerna – av ett strömavbrott.
Hos hushållen kom elen snart tillbaka, men värmeverket är fortfarande strömlöst – vilket får konsekvenser.
– Vet inte vad som har hänt. Det här drabbar 90 procent av Uppsalas befolkning, säger Johan Sennerö, presskontakt på Vattenfall.
Följande information är från Uppsala kommuns infobrev:
Många invånare i Uppsala har uttryckt oro för otrygghet vid idrottsanläggningar efter den senaste tidens våldsdåd. Därför har kommunen ökat bevakningen av bland annat idrottsanläggningar och arbetar nära polisen i förebyggande syfte. Du och din förening kan också bidra till ökad trygghet.
Styrelsen har fått godkänt från Uppsala kommun för arbetet med radonet i föreningen. Ingen lägenhet i föreningen ligger över 200 gränsen.
Vi har fått rekommendationer från våran ekonom på Riksbyggen om vilka höjningar vi behöver göra i föreningen under dessa tuffa tider med ökade kostnader.
Anticimex har omplacerat gnagarfällor till nya ställen i föreningen där medlemmar i föreningen varit observanta och sett gnagare eller råttor. Obs! Barn och husdjur ska hållas borta från fällorna. Varningsskyltar är utplacerade i anslutning till fällorna.
Vi har problem med gnagare som gör skada i föreningen så tänk på att inte lägga ut mat åt fåglar, detta drar till sig gnagarna.
Vi i styrelsen vill uppmana er medlemmar att se till så inga obehöriga kommer in i våra kallförråd. Det har nyligen skett ett inbrott i ett av förråden. Se till att dörren till kallförrådet blir stängd efter er.
"Måndagen den 20:e februari började regeringen betala ut elstöd till hushåll runt om i landet men fortfarande lyser elstödet till bostadsrättsföreningar med sin frånvaro. Riksbyggens bostadspolitiska expert Johanna Bjurskog sammanfattar det senaste kring elstöden och berättar om vad hon vill se från regeringen."
Källa: riksbyggen
Sugen på att läsa en bok? I Bokrummet på Kummingatan 35 finns böcker för alla. Låna hem eller sätt dig och läs i Bokrummet om du vill.
Nu kan ni enkelt beställa namnändring på infotavlan i trapphuset, brevlådan samt tidningsfacket direkt via hemsidan. Hemmagjorda lappar får ej sättas upp så dessa kommer tas bort.
Du hittar formulären under menyn "kontakt"
Styrelsen för Brf Körveln har beslutat om att höja årsavgiften med 15% per 2023-02-01 på grund av ökade kostnader i föreningen som exempelvis räntekostnader, försäkringskostnader och taxebundna kostnader som el och uppvärmning samt för att öka likviditeten som idag är låg.
El-tariffen har även beslutats om att höjas per 2023-02-01 till 3,88 kr/kWh. Priset har beräknats så att boende ska stå för kostnaden för sin faktiska förbrukning.
Information om ökade elkostnader samt tips på hur du kan minska din energiförbrukning hittar du under menyn Vår förening / Körvelnytt
Har ni tillgång till en laddplats för el-bil behöver ni besöka Opigo för att komma igång med laddningen.
Klicka på länken och skapa konto här: http://cloud.opigo.se/
Arbetet med den nya pergolan på innergården vid hus 28 - 30 är i full gång!
Nu kan ni enkelt göra felanmälan direkt via hemsidan.
Ni hittar felanmälan i menyn under kontakt, eller klicka här >>
Från den 1:a januari 2021 höjs avgiften för P-plats med 10kr. Parkeringsplats för elbilar kostar 500kr + elkostnader.
Under hösten 2019 tog kommunfullmäktige beslut om att göra papperspåsar obligatoriska att använda för att slänga matavfall. Tillsammans med din fastighetsägare delar vi nu ut papperspåsar och ventilerade hållare i ditt hus.
För att minska användningen av plastpåsar i samhället och bidra till ett hållbarare Uppsala.
Du får själv placera hållaren där den passar och fungerar som bäst i din bostad. Hållaren som erbjuds ska passa i de flesta kök som följer svensk standard. Den kan också skruvas upp på insidan av skåpsdörrar.
Det är viktigt att använda den ventilerade hållaren tillsammans med papperspåsen. Tillsammans är de utvecklade för att torka upp påsen och fuktigt matavfall. Blött matavfall eller avfall som mest består av vätska behöver få rinna av i slasken innan du slänger det.
Papperspåsen slängs som vanligt i tunnan för matavfall.
Läs mer på www.uppsalavatten.se/papperspase
Ladda hem denna information som PDF här >>
Pergolan är klar! En mysig plats med sittplatser, bord, växter och belysning mm. Vill ni grilla tar ni med er grillen, det finns en stenläggningsrundel där ni kan ställa den.
Pergolan hittar ni på på innergården mellan hus 2 - 14
Ordningsregler för pergolan hittar ni här >>
På grund av råttor i vårt område så har Anticimex nu placerat ut Anticimex Smart Boxar i området. Det är en smart fälla som inte använder bete eller bekämpningsmedel utan gnagaren avlivas snabbt och smärtfritt med en elektrisk stöt och överförs till en plastpåse inne i boxen.
Tänk på att inte kasta matrester och annat som skadedjur äter ute på gårdarna.
Om ni har skadedjur, kontakta Anticimex och ange skadenummer 2694-25 000 42
I samråd med Riksbyggen har vi nu gjort en avgiftshöjning med 4% fr o m 1 januari 2020 för att täcka ökade kostnader som vi kommer att ha under 2020. Sophanteringen blir högre, fastighetsskatten höjs och våra försäkringar. Vi fick även lägga om ett tak på hus 27 precis innan jul.
Tisdag den 10 december kl. 23.59 kommer TV4-kanalerna och C More med all sannolikhet att utgå ur Com Hems utbud tillsvidare. Anledningen är att TV4, ägt av Telia, tyvärr inte velat inleda en seriös förhandling om vårt nya avtal. Vi kommer in i det sista försöka få igång en förhandling, men just nu pekar allt mot att vi kommer att tvingas släcka kanalerna vid midnatt natten till onsdag.
Etapp 5 och 6 är nu helt klara vad gäller betongdelen, att aktiviteten varit låg beror på att räckeskillarna har haft semester till och med förra veckan.
Just nu håller dom på att kema infästningar på etapp 5. Vi har blivit lovade att dom kommer vara dubbelt så många montörer nu efter semestern för att komma ikapp.
Tidsplanen säger avetablering V33 på etapp 5 och V34 på etapp 6, så än så länge har ingen varit instängd längre än utlovat.
Etapp 7 är också igång och helt enligt tidsplanen.
Information från Riksbyggen angående problemen med faktureringen för januari:
Hej på er,
Nu ska alla ha fått sina avier. Tyvärr kommer en olycka sällan ensam, dubblettkontrollen som skulle ha stoppat e-fakturorna har inte fungerat hos vår leverantör. Därför har även e-fakturamottagare fått dubbla avier. Den behöver naturligtvis inte betalas och boende kan bara plocka bort e-fakturan från sin internetbank.
De som har automatisk dragning har fått beloppet automatiskt draget från sitt konto. På grund av GDRP regler kan vi inte se inbetalarens kontonummer. De kan kontakta vår kundtjänst så hjälper vi till med återbetalningen. Kundtjänst har öppet dygnet runt tel 0771-860 860.
Nu vet vi att alla har fått sina avier och förutsätter att alla gör sina inbetalningar omgående.
Påminnelsekörningen är framflyttad till den 10/1. Vi kommer bevaka hur många obetalda avgifter som finns då, innan eventuella påminnelser går ut.
Vi kan inte ta bort påminnelsehanteringen, men väljer att ge boende rimlig tid för betalning. Vi vill att de föreningar som har boende med försenade inbetalningar ska kunna driva sina ärenden utan störning. Eventuell påminnelseavgift på avin för januari avser föregående period.
Ni är varmt välkomna att höra av er om ni har frågor!
Med vänlig hälsning
Ulrika Bergqvist
Kundgruppschef
Riksbyggen Uppland
Direkt: 018-189727
Mobil: 072-7039727
Kundservice: 0771-860 860
Adress: Svartbäcksgatan 8
www.riksbyggen.se
Nu under slutet av augusti kommer en upprustning av servicehusen att ske, främst gäller det korridorer och toaletter i hus 17, 25, 32 (Puben) och 35. Samt så kommer även festlokalen att få sig en upprustning. Dessa kommer att vara avstängda under denna tid det pågår, lappar kommer att sitta med information på dörrarna. Hus 32 (Puben) kommer att påbörjas först, vecka 34. Därefter hus 17 (övernattningslägenheterna) vecka 34. Sedan hus 35 vecka 37 och hus 25 vecka 38.
Just nu är det ett tillfälligt akut fjärrvärmeavbrott i vår förening. Detta påverkar varmvatten och uppvärminingen.
Vattenfall felsöker för att åtgärda problemet.
Vissa kanaler har inatt försvunnit pga förhandlingarna mellan Comhem och Discovery Networks.
Mer information finner du på https://www.comhem.se/kundservice/com-hem-i-forhandlingar-med-discovery-networks-om-nytt-avtal
Uppdatering 2017-05-29
Riksbyggen har fortfarande problem med att få ut avierna för månadsavgiften. Enligt senaste uppgift så ska pappersfakturorna vara skickade.
Riksbyggen har mer information på denna länk
http://www.riksbyggen.se/kampanjer/boendeinfo/
---------------------------------------------------------------------------------
Som Riksbyggen informerat i ett separat utskick så håller de på att byta affärssystem. För oss innebör det att vi får en avgift per månad istället för det normala 3 avier en gång per kvartal.
Avierna för juni skickades ut torsdag 18 maj och skall enligt Riksbyggens beräkningar vara oss tillhanda senast den 26 maj.
Ni kommer inte kunna kolla er mail under tiden som vi blir grönlistade.
Jobbet kommer starta idag och beräknas klart senast på måndag. Om du ej kommer in på din mail efter måndag så kan ni skicka ett sms till 076-1665933 med er mailadress så skickar vi ett nytt lösenord.
Korveln.se har åter igen används för spam och utgående e-post har blivit avstängd. Vi arbetar åter igen på att lösa problemet.
Orsaken att någon kan använda servern för spam är att man lyckats lista ut någon av användarnas lösenord och på så sätt kan ta över kontot för att skicka spam,
Om ni ändrar era lösenord från det som ni fått tilldelat er så ska ni inte använda dem på något annat ställe och lösenorden ska vara komplexa.
Problemet med varmvattnet i område ett är nu åtgärdat.
Just nu är varmvattnet i område ett svalt. Felsökning pågår
Tyvärr har ett konto hos oss på BRF Körveln blivit hackat och används för att sprida skräpmejl. De har i sin tur gjort att vår leverantör har spärrat alla utgående mejl. Vilket gör att du endast kan ta emot mejl.
För att vi ska kunna åter igen skicka mejl tvingas vi byta lösenord på alla konton. På måndag 22 augusti 2016 kommer vi därför byta lösenordet på ditt mejl.
För att få de nya lösenordet sms 076-1665933 med din mejladress så skickar vi ut den nya koden.
Just nu är alla mail som sänds från @korveln.se spärrade då vår domain blivit markerad som en spammare. Vi jobbar på att hitta vilken e-post som används för att spamma.
Då detta kan vara svårt så kollar vi också på andra lösnignar. Se till att ni har antivirus i datorn.
För dig som medlem kommer det att innebära en del förändringar
Den första och kanske viktigaste förändringen är att vi inte kommer att ha någon fastighetsskötare på plats och det innebär att du får vända dig till Upplands Boservice med frågor och felanmälningar.
Telefon 018-18 74 00 eller maila på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
För mer information kan du gå in på Upplands Boservice hemsida http://www.boservice.se/ på hemsidan kan du även registrera ett ärende genom att fylla i ett formulär under fliken felanmälan
Vid akuta händelser utanför ordinarie arbetstid ska du som tidigare vända dig till Riksbyggens jour.
Telefon 0771-860 860
Det finns i hus 17 en almanacka för varje rum där man bokar genom att ange namn, adress och telefonnummer. Dessutom ska bokningen av er bekräftas på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller på telefon till ansvarige, läs mer om övernattningslägenheterna här >>
Nyckel till det rum som bokats får man sedan i brevlådan närmaste vardag innan hyrningsdatum. Nyckeln ska lämnas senast kl 12 på återlämningsdagen i brevlådan vid föreningens expedition, Kummingatan 9, tillsammans med ett underskrivet kontrakt. Kontrakten finns vid almanackan i hus 17 samt på hemsidan.
Nyckeladministration
Föreningen har ett avtal med låsfirman CERTEGO om nyckelhantering. Detta för att öka kontrollen och säkerheten för er som bostadsrättshavare vid tillverkningen av nycklar samt vid överlåtelse av lägenheten.
Beställning av extra nyckel
Extra nycklar till lägenheten tillverkas av CERTEGO mot uppvisande av giltig legitimation. Ta med nyckeln som ska kopieras. Kostnaden står du bostadsrättshavaren själv för.
Jour
Har ni låst er ute finns möjligheten att ringa CERTEGOS jour för låsöppning. Ni måste kunna styrka er rätt till tillträde till lägenheten och ni betalar med kort.
Lägenhetsbyte
När ni överlåter bostadsrätten genom försäljning eller på annat sätt så ska alla nycklar som ni kvitterat ut lämnas in till CERTEGO när ni lämnat lägenheten. Saknas någon får säljaren stå för kostnaden. Den nye innehavaren får sedan i sin tur kvittera ut dessa på samma ställe mot uppvisande av köpekontrakt och legitimation. Detta säkerställer att den nye innehavaren får rätt antal nycklar som hör till lägenheten.
CERTEGO
Fyrislundsgatan.64
Telefon: 018 – 56 90 00
Jour: 020- 24 00 00
Öppettider, ordinarie
Helgfria vardagar, måndag - fredag 07.00 - 16.30
Den 14 april beslutade Svea hovrätt att avslå föreningens överklagande av hyresnämndens beslut den 26 juni 2015.
Hovrätten tolkar den rapport som tagits fram av Stockholm Betongkonsult AB att det inte finns några akuta behov av underhålls eller reparationsåtgärder. Hovrätten bedömer därför att bostadsrättsföreningen inte visat att de tilltänkta förändringarna av det skälet kan anses vara i lagens mening angelägna och avslår därför överklagandet.
Beslutet i hovrätten får enligt lag 1994:831 Lag om rättegången i vissa hyresmål i Svea hovrätt inte överklagas.
Det betyder i dagsläget inget ytterligare för oss eftersom vi redan beslutat att avsluta projektet baserat på våra diskussioner med plan och byggnadsnämnden.
Den 18 maj är det dags att summera 2015. Vi kommer att hålla årets stämma i Årstagårdens aula. Stämman börjar klockan 19:00 och vi öppnar dörrarna för registrering klockan 18:30.
Sammankallande i valberedningen Anders Pettersson har skickat en förfrågan om du eller om någon du känner skulle tycka att det vore intressant att kandidera till styrelsen. Om så är fallet kontakta Anders på telefon 018-25 23 22 eller lägg en lapp i hans brevlåda på Körvelgatan 28A
Styrelsen hälsar er alla varmt välkomna
Obligatorisk ventilationskontroll är ett myndighetskrav och ska genomföras regelbundet Ansvaret för genomförandet är fastighetsägare/bostadsrättsförening. Syftet är att visa att inomhusklimatet är bra och att ventilationssystemen fungerar. Målet är att vi ska ha en bra boendemiljö med avseende på luften i våra lägenheter.
Under 2016 ska föreningens OVK genomföras, vi startar aktivitet i mitten på februari. Arbetet kommer att pågå under några månader och innebär att ventilationskanaler kommer att rengöras, alla installationer (kökskåpor och köksfläktar), frånluftsdon och tilluftsventiler kontrolleras och injusteras. Det företag föreningen har anlitat är Upplands Ventilationsservice.
Ventilationssystem
Våra fastigheter är utrustade med fläktventilation där frånluftsflödena är fläktstyrda och tilluftsflödena sker via ventiler ovanför fönster i sovrum och vardagsrum. För varje trappuppgång suger en gemensam fläkt ut luft från lägenheten via kåpa eller ventil i köket och via en ventil från toaletter. Den luft som sugs ut ersätts genom att ny luft sugs in via ventilerna ovanför fönstren. Vid injusteringen av ventilationen balanseras luften mellan de 4 lägenheterna i trappuppgången och därför krävs det att alla installerade fläktar och don är av rätt typ och fungerar.
Efter att injusteringen är genomförd får ej kåpor eller don ändras då en ändring påverkar balanseringen av alla lägenheterna i trappuppgången.
Arbetsordning OVK och injustering
Arbetet kommer att bedrivas hus för hus och arbetsordningen kommer att vara:
1. Avisering i din brevlåda ca 1 vecka innan arbetet utförs.
2 Rengöring av kanaler och kontroll av installationer , frånluftsdon och tilluftsventiler.
3. Reparationer eller utbyte av trasiga/ felaktiga installationer och don.
4. Injustering av ventilation enligt projekterade värden.
Syftet med kontrollerna och injusteringen är att säkerställa funktionen för våra ventilationssystem. Det innebär kontroll av att befintliga installationer är gjorda enligt gällande krav. I de fall där installationer är felaktigt utförda eller trasiga kommer dessa att behöva rättas till för att säkerställa en fungerande ventilation i alla lägenheter.
Mitt ansvar som bostadsrättsinnehavare
Du måste ge entreprenören tillträde till din bostadsrätt så att kontroll, rengöring och injustering kan genomföras enligt tidplan.
Du ansvarar för de installationer som är gjorda i din lägenhet och om du har felaktiga eller trasiga installationer så är det du som ansvarar för återställande.
Hur hantera trasiga eller felaktiga installationer
Om företaget som är anlitat för arbetet finner att du har installationer som äventyrar föreningens möjlighet att justera in ventilationen i fastigheten kommer de att lämna ett förslag på vad som behöver göras. Du kan då antingen ge dem i uppdrag att utföra arbetet eller själv inom två veckor åtgärda det som påpekats.
Problemet med värme och vatten är löst kl 15.00 2016-01-02.
Sedan 08.00 2016-01-02 har område 1 i Körveln ingen fungerande värme. Felet har lokaliseras och håller på att åtgärdas.
Vi vill varna för att vattnet i kranarna kan vara väldigt varmt just nu.
Den 8 juni så var frågan om vårt balkongprojekt uppe i hyresnämnden.
Nämnden beslutade att avslå vårt yrkande om att renovera, bygga ut och glasa in balkongerna enligt den plan som föreningen beslutade om på vår extra stämma den 2 mars.
Grunden för nämndens beslut är att man anser att föreningen inte visat att de åtgärder som har beslutats på den extra stämman är angelägna ur ett underhållsperspektiv.
Föreningen har till den 17 juli på sig att överklaga beslutet.
Protokollet och beslutet kan du läsa om du klickar på länken.
Vad händer nu?
Vi i styrelsen kommer under de närmaste dagarna att diskutera hur vi går vidare och känner att vi med 310 av föreningens 334 medlemmar som samtyckt till projektet fortfarande har ett uppdrag att genomföra föreningens beslut.
Vi återkommer med mera information efter semestrarna.
Badrumsrenoveringar är något som många ägnar sig år nu och det finns skäl att ha koll på vem man anlitar och hur man gör det. Vi har under den senaste tiden haft ett par projekt som gått mindre bra med vattenskador som resultat. För din egen skull kontakta föreningens personal innan projektstart.
För att starta en renovering så krävs att man skaffar ett starttillstånd. Skälet till detta krav är att föreningen vill ha kontroll på vad som görs och vilka som gör det. När du ansöker om starttillstånd kommer Lasse och tittar på vad du ska göra, han har sett många badrum och kök i föreningen så han kan även ge lite tips på sådant som gått mindre bra men även på saker som du inte får göra.
Om du har en golvbrunn av den gamla typen ger föreningen ett bidrag på 2500kr för att du byter ut denna. Du kan endast få ersättning om du har starttillstånd och Lasse har sett och godkänt utbyte av den gamla brunnen innan start av ombyggnationen.
Slutligen, det är du som bostadsrättsinnehavare som har ansvar för ditt projekt och eventuella konsekvenser som det kan innebära. Säkerställ att det företag du anlitar är både certifierat och försäkrat.
Styrelsen vill tacka alla medlemmar som deltog i den extra föreningsstämman den 2 mars. På stämman var 69% av föreningen representerad. Styrelsen känner att vi har ett brett stöd i föreningen för att gå vidare och genomföra det förslag som stämman fattade beslut om:
•Att låta ersätta de befintliga balkongerna med nya större och inglasade balkonger
•Att de nya balkongerna finansieras genom den av styrelsen rekommenderade upplåningen av 45 miljoner kronor
•Att andelstalen för föreningen justeras enligt principen för:
Grundavgift lägenhet, per lägenhet, en avgiftsdel per kvadratmeter och avgift för läge i fastigheten
Grundavgift balkong och en avgiftsdel baserad på hur stor balkongens yta är
•Att förbud mot uppförande av nya uteplatser införs samt att inga andra privata byggnationer får uppföras på föreningens mark
Baserat på de förutsättningar som behöver uppfyllas är nu den första på plats dvs att föreningens medlemmar har röstat för att projektet skall genomföras.
Kvarstår att ansöka om och få bygglov beviljat samt att få samtycke från alla medlemmar alternativt att föreningen får ett gillande från hyresnämnden i det fall frågan hamnar där. Detta arbete startas omgående.
Vid röstningen fanns 201 medlemmar på plats samt 41 fullmakter. Då det visade sig att några medlemmar hade tagit emot fullmakt från mer än en person vilket är den begränsning som gäller enligt våra stadgar så har alla röstsedlar och fullmakter gåtts igenom den 4 mars för att säkerställa att alla röster som räknats är riktigt avgivna. Det resulterade i att 3 fullmakter som aldrig använts togs bort. Samt 10 ogiltiga fullmakter där en medlem har företrätt fler än en fullmakt.
Resultatet
Antal ja-röster 184 st 80,35%
Antal nej-röster 45 st 19,65%
Fråga: Varför är det en kostnad för att jag har en gavellägenhet?
Svar: När föreningen bildades så sattes bruksvärdet för lägenheter på gavel som högre än inne i huset. Gavellägenheter har fönster i badrummet till skillnad från lägenheter inne i huset. För lägenheter som ligger på övre våningen sattes värdet högre då insynen i dessa är mindre än för de på bottenvåningen. Dessa värderingar ligger kvar i de uppdaterade andelstalen. Det som är nytt är balkongavgifterna.
Fråga: Hur djupa är de nya balkongerna?
Svar: Balkongerna på våra tvåvåningshus kommer att vara 2 meter djupa och ha längder på 6,8m, 6,0m och 4,7m.
Den 24-26 februari kommer Balco AB att visa ett förslag på nya balkonger till vår förening.
Den 2:a mars är det extra föreningsstämma i Ångelstaskolans matsal. Registreringen börjar vid 18.00 och stämman vid 19.00
Läs gärna information i pdf:en nedan
BRF Korveln Info Balkonger.pdf
Problem med eldebitering under hösten
Under hösten har det blivit fel och inga debiteringar för den rörliga elkostnaderna har kommit med på månadskostnaderna. Det är endast den fasta kostnaden som har debiterats september till december.
Riksbyggen kommer att skicka ut nya avier för betalning samt en förklaring vad som gått fel.
När det gäller de nu aktuella avierna är den som gäller för januari med betalningsdatum 2014-12-31 rätt och ska betalas. På denna avi ingår den rörliga elen för perioden 1/5-30/9.
För de avier som gäller för februari och mars är dessa felaktiga och kommer att ersättas med nya avier så snart som möjligt. På de nya avierna kommer de rörliga kostnaderna för perioden 1/10 -31/12 att debiteras.
Sedan igår klockan 22.00 är Telia utsatt för överbelastningsattacker av deras nät. Detta gör att tv, bredband och telefoni är påverkat vilket kan innebära att våra tjänster inte fungerar.
Vill ni läsa mer:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/telias-bredband-ligger-nere
På kvällen den 16 april upptäcktes att de var stopp i avloppet vid hus 27 och 19.
RangSells har nu åtgärdat problemet och de går bra att använda vatten och avlopp igen.
Ännu ett år har gått och det har blivit dags för årsmöte. Detta år kommer mötet att hållas i Ångelstaskolans matsal. Mötet är den 8 maj. Vi börjar med fika kl 18.30 och kör sedan igång mötet kl 19.00."
Vi får med en ganska jämn ström klagomål till styrelsen från medlemmar som känner sig störda av saker som grannarna gör eller inte gör."
Vi har diskuterat hur vi kan hantera problemet och har kommit fram till att när det blir allvarligt så bör vi agera men innan dess så är den bästa lösningen om man grannar emellan kan ta tag i sina problem."
De vanligaste störningarna beror på obetänksamhet eller nonchalans." Buller och oväsen kvällstid, men även dagtid."
Rökning på balkong eller uteplats där rök sugs in hos grannens fönsterventiler. I kategorin rökning är det många som störs av att fimpar kastas från balkonger eller släpps på marken."
Parkering inne på gårdarna där man parkerar längre än den tid som är tillåten och där grannar ofta kör in bilen."
Rastning av hundar inne på området och löst springande katter, samt matning av djur."
Att visa varandra respekt"
Det finns några grundläggande saker alla kan tänka på, där det första handlar om att fråga sig själv om något man gör kan upplevas som störande för omgivande grannar."
Om du störs av din granne så bör du inledningsvis meddela detta personligen. Det kan ju vara så att grannen inte inser att ett beteende upplevs som störande. Ett tips är att tala med din granne när du inte är irriterad eller upprörd, utan att vänta tills du känner att du kan diskutera problemet lugnt och sakligt."
Om din granne sedan inte förstår, eller bryr sig om ditt klagomål kan det vara läge att kontakta styrelsen och informera om problemet. Informera även om vad du har påtalat för din granne, när du gjorde det samt vad ni kom fram till. Sammanfatta det hela skriftligt så att vi har något konkret att gå med när vi kontaktar en störande granne. Vi kommer då även att undersöka om övriga närboende har störts av den aktuella grannens beteende.
Det är just nu stora problem med vörmen till vissa lägenheter i område 2 och 3. Detta sedan en huvudledning för värmen gått sönder.
Lars och Leif arbetar på problemet men behöver information om din lägenhet är drabbad!
Har du element som är iskalla hör av dig till vår vicevärd på telefon 018-258383
Vårt parkeringsbolag Parkia kommer från årsskiftet 2014-01-01 höja sina kontrollavgifter till 500 kr. Parkia är anlitade att bevaka våra gårdar och parkeringar.
Snart är vintern här och det kommer säkerligen innebära en massa snö. Vi placerade under förra vintern ut snöskyfflar i trappuppgångarna. Tanken med dessa är att vi kan hjälpas åt att skotta rent framför er port. Hör av er till vicevärden om er trappuppgång saknar skyffel.
Skyffeln får naturligtvis lånas för att skotta er parkeringsplats, kom ihåg att lämna tillbaka skffeln när du är klar.
För att öka servicen och göra det enklare för oss som medlemmar så kommer vi i fortsättningen att kunna beställa extranycklar hos vicevärden. Ni kan sedan hämta ut dessa på avtalad tid vardagar mellan klockan 7 och 16 i expeditionen.
Vi har noterat att det står grillar utspridda på föreningens gårdar. Det är nu dags att ställa undan dessa. Övergivna grillar kommer att städas bort och kasseras av fastighetsskötare.
I trapphusen får endast handikapphjälpmedel förvaras. Finns andra saker i trapphusen skall de tas bort av den som äger dem. Vi kommer att se över samtliga trapphus och märka upp saker som inte får förvaras där. Om ingen tar ansvar för det som märkts upp kommer föreningens personal att städa bort dessa och förvara dem innan de kasseras. Dessa föremål kan återfås mot beskrivning hos vicevärd.
Hur får vi plats med både medlemmar som valt att röka och de som besväras av röken?
Styrelsen har under sommaren och hösten fått påstötningar från ett flertal medlemmar. Det man önskat är att vi i styrelsen ska påtala för grannar att man störs av deras cigarettrök.
Klagomålen har vidare handlat om att rökare kastar fimpar från balkonger och altaner och att dessa blir liggande med risk för att småbarn stoppar i sig eller bara ser allmänt ofräscht ut.
Som styrelse är det svårt att göra något för att förbjuda rökning på balkonger och altaner och vidare är det svårt att driva denna typ av frågor i några rättsliga instanser.
Vad vi som styrelse vill göra är att försöka företräda båda sidorna av frågan.
Att bo i ett flerfamiljsboende som vi gör ställer stora krav på både hänsyn och omtanke mot våra grannar och även ett ansvar att för varandra konstruktivt påtala om det finns saker som stör.
Vi vill därför uppmana er som röker att visa mera hänsyn genom att undvika att stå på balkong eller altan när ni röker utan istället gå iväg ett stycke från huskroppen för att undvika att röken inte sugs in i grannens lägenhet.
Under sommaren drabbades en av våra medlemmar av en brand i lägenheten. Lyckligtvis så blev ingen person skadad men omfattningen av materiella skadorna var stor. Från styrelsens sida vill vi trycka på vikten att skydda sig både vad gäller personskador och materiella skador. När det gäller personskador så är en tidig varning avgörande och brandvarnare en viktig komponent. Om ni inte satt upp den varnare som vi delade ut i julas så är det hög tid att göra det nu. Ni som behöver hjälp att montera den kontakta vår vicevärd eller fastighetsskötare på 018-25 83 83. Monteringen kostar 150 kr.
Efter den upprusning som har genomförts på våra fastigheter har styrelsen nu börjat att titta på vad vi kan göra för att rusta upp samtliga balkonger. För att ta reda på vilka alternativ och möjligheter som finns har vi för närvarande kontakt med 5 företag som arbetar med just renoveringar och utbyten av balkonger. Syftet och målet med detta arbete är att arbeta fram förslag som ska presenteras för medlemmarna. Då vi ännu är i en tidig fas av projektet så är det fortfarande inte klart med tidplaner och kostnader.
Som många säker har sett så är det ganska fullt i våra cykelställ därför kommer föreningens personal att dra igång en rensning av cykelställen. Syftet är att ta bort trasiga och oanvända cyklar för att ge plats till de cyklar som används. Rensningen går till så att de går runt och försöker bedöma om cyklarna används eller inte. Tecken på om de används eller inte kan vara punkteringar eller andra defekter som gör cyklarna obrukbara, dessa cyklar märks med en lapp. Om du får en sådan lapp på din cykel och fortfarande vill ha den kvar tar du bort lappen. Cyklar där lappen finns kvar tas bort från cykelställen och förvaras inlåsta i föreningen under 6 månader. Ni som tar bort lapparna för att ha kvar er cykel kan antingen laga felen eller ställa in cykeln i ert förråd för att slippa bli lappade igen.
Föreningens arbete med att förnya våra gårdar fortsätter och det vi just nu gör är att vi etablerar två nya planteringar i anslutning till våra infarter vid Kummingatan och Körvelgatan. Som tidigare så samarbetar vid med Hallboms när det gäller trädgårdar och planteringar. De nya planeringarna håller just nu på att utföras och förhoppningsvis skall vi kunna njuta av den nya prakten redan till våren.
Då vi ser en ökning av antalet mopeder och motorcyklar som parkeras på våra gårdar har diskussionen om detta varit uppe bland medlemmarna och i styrelsen. Vi vill förtydliga att det inte är tillåtet att parkera dessa fordon cyklar framför våra portar och barnvagnsförråd utan de skall ställas upp i anslutning till våra cykelställ.
Innan du anlägger en egen plantering på föreningens mark ska du söka tillstånd. De är viktigt att det som planteras kan tas om hand även om du flyttar. Dessutom är de viktigt att vi har möjligheten att ta tillvara eventuella buskar som tas bort för att kunna plantera på annan plats. Du begär tillstånd för hos vicevärden.
Idag har det brunnit på Körvelgatan 4B. Ingen person blev skadad.
Information från UNT
Kom ihåg att söka tillstånd hos vicevärden innan du börjar med ditt renoveringsprojekt.
Mer information finns under länken bygg och renovering
Föreningen har bytt ut sin föråldrade utebelysning mot ny energisnål LED-belysning som ska ge oss såväl bättre ljus som en lägre driftkostnad. LED-belysning har en rad fördelar i jämförelse med äldre glödljus såsom:
• Lamporna är betydligt mer energieffektiva än glödlampor
• De håller upp till 50 gånger längre än en glödlampa
• LED avger varken UV eller IR-strålning
• LED innehåller inget kvicksilver
• Under sin livstid och med tanke på den låga energianvändningen så är LED-lampor en avsevärt mycket billigare lösning än glödlampor